Πίνακας ζωγραφικής σε Καμβά Salvador Dali The Dream
Dream Caused by the Flight of a Bee Around a Pomegranate a Second Before Awakening
Το όνειρο που προκαλείται από την πτήση μιας μέλισσας γύρω από ένα ρόδι ένα δευτερόλεπτο πριν το ξύπνημα είναι ένας σουρεαλιστικός πίνακας του Σαλβαδόρ Ντάλι. Ένας μικρότερος εναλλακτικός τίτλος για τον πίνακα είναι το όνειρο που προκαλείται από την πτήση μιας μέλισσας. Ζωγραφίστηκε το 1944, και η γυναίκα στον πίνακα, ονειρεύεται, λέγεται ότι αντιπροσωπεύει τη σύζυγό του, Γκάλα. Ο πίνακας βρίσκεται επί του παρόντος στο Μουσείο Thyssen-Bornemisza, στη Μαδρίτη.
Είναι μια ελαιογραφία σε ξύλο. Σε αυτήν τη «ζωγραφισμένη στο χέρι ονειρική φωτογραφία», όπως ο Ντάλι ονόμαζε γενικά τους πίνακές του, υπάρχει μια θαλασσογραφία μακρινών οριζόντων και ήρεμα νερά, ίσως το Port Lligat, εν μέσω του οποίου το Γκάλα είναι το θέμα της σκηνής. Δίπλα στο γυμνό σώμα της γυναίκας που κοιμάται, που αιωρείται πάνω από ένα επίπεδο βράχο που επιπλέει πάνω από τη θάλασσα, ο Ντάλι απεικονίζει δύο αιωρούμενα σταγονίδια νερού και ένα ρόδι, ένα χριστιανικό σύμβολο γονιμότητας και ανάστασης. [3] Πάνω από το ρόδι πετά μια μέλισσα, ένα έντομο που παραδοσιακά συμβολίζει την Παναγία. [4] Στην επάνω αριστερή πλευρά της ζωγραφικής, αυτό που φαίνεται να είναι ένα yelloweye rockfish εκρήγνυται από το ρόδι, και με τη σειρά του εκσφενδονίζει μια λιοντάρι τίγρη που στη συνέχεια εκσφενδονίζει μια άλλη τίγρη που επιτίθεται να επιτεθεί στο Gala και ένα τουφέκι με μπαγιονέτα που πρόκειται να τσιμπήσει αυτήν στο χέρι. Πάνω από αυτά είναι η πρώτη χρήση του Ντάλι ενός ελέφαντα με μακριά πόδια φλαμίνγκο, που βρέθηκε στις μεταγενέστερες συνθέσεις του, όπως ο πειρασμός του Αγίου Αντωνίου. Ο ελέφαντας φέρει πίσω του έναν οβελίσκο, εμπνευσμένο από τον ελέφαντα και τον οβελίσκο Bernini στην πλατεία της Ρώμης Santa Maria sopra Minerva.
Το μπαγιονέτ, ως σύμβολο της τσίμπησης μέλισσας, μπορεί να αντιπροσωπεύει την απότομη αφύπνιση της γυναίκας από το κατά τα άλλα ειρηνικό όνειρό της. Αυτό είναι ένα παράδειγμα της επιρροής του Sigmund Freud στην σουρεαλιστική τέχνη και των προσπαθειών του Ντάλι να εξερευνήσει τον κόσμο των ονείρων σε ένα ονειρικό τοπίο. [2] Ο ελέφαντας είναι μια παραμορφωμένη εκδοχή του γλυπτού Piazza della Minerva Elephant and Obelisk του Gian Lorenzo Bernini που βλέπει στην εκκλησία της Santa Maria sopra Minerva στη Ρώμη. [7] Το μικρότερο ρόδι που αιωρείται μεταξύ δύο σταγονιδίων νερού μπορεί να συμβολίζει την Αφροδίτη, ειδικά λόγω της σκιάς σε σχήμα καρδιάς που ρίχνει. [7] Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί ως χριστιανικό σύμβολο της γονιμότητας και της ανάστασης. [8] Αυτός ο γυναικείος συμβολισμός μπορεί να έρχεται σε αντίθεση με τον φαλλικό συμβολισμό των απειλητικών πλασμάτων. [7] Έχει επίσης προταθεί ότι ο πίνακας είναι «σουρεαλιστική ερμηνεία της Θεωρίας της Εξέλιξης». [9] Το 1962, ο Νταλί είπε ότι αυτός ο πίνακας προοριζόταν «να εκφράσει για πρώτη φορά σε εικόνες την ανακάλυψη του τυπικού ονείρου από τον Φρόιντ με μια μακρά αφήγηση, την συνέπεια της στιγμιαίας στιγμής ενός τυχαίου γεγονότος που αναγκάζει τον κοιμισμένο να ξυπνήσει. Έτσι, ως η μπάρα μπορεί να πέσει στο λαιμό ενός ύπνου, αναγκάζοντάς τους να ξυπνήσουν και για ένα μακρύ όνειρο να τελειώσει με τη λεπίδα της γκιλοτίνας να πέσει πάνω τους, ο θόρυβος της μέλισσας εδώ προκαλεί την αίσθηση του τσίμπημα που θα ξυπνήσει το Γκάλα. "[ 8] Το ανέκδοτο της γκιλοτίνας αναφέρεται σε ένα όνειρο που ανέφερε ο Alfred Maury στο Le sommeil et les rêves ("Sleep and Dreams") και σχετίζεται με τον Freud στο The Interpretation of Dreams.